IAHNIE DE FASOLE



O mâncare simplă, sățioasă, ieftină și la îndemâna oricui. Cu câteva mici trucuri, fasolea va fierbe repede și nu veți sta să o păziți ore în șir lângă aragaz. O puteți găti de post sau îi puteți adăuga cârnați, afumătură, ciolan, orice vă place. Eu vă voi prezenta astăzi rețeta de bază, de post.


INGREDIENTE:

- 500 g fasole uscată;
- 3 cepe;
- 1 ardei kapia;
- 1 fir de țelină apio;
- 1 morcov mare;
- 2 linguri de ajvar;
- 300 ml suc de roșii;
- 3 linguri de ulei;
- 1 linguriță de cimbru;
-2/3 foi de dafin;
- sare și piper;
- verdeață, după plac.


Am cumpărat fasolea din supermarket și nu știam cât de nouă este, așa că am pus-o de seara la înmuiat. În prealabil, am ales-o, bob cu bob, pentru a elimina eventualele impurități.


Dimineața am spălat bine fasolea, apoi am pus-o la fiert. Am schimbat apa de 3 ori, așa cum m-a învățat mama Tia. Așadar, când fasolea începe să fiarbă, răsturnați oala într-o strecurătoare și puneți din nou la foc cu apă proaspătă. Repetați procedeul de două ori, fasolea va fierbe în cea de-a treia apă. După ce schimbați ultima apă adăugați o lingură de ulei crud de floarea soarelui pentru o fierbere rapidă!

Am tocat mărunt legumele, cu excepția a 1/2 de morcov pe care l-am feliat. (îmi place să văd rondelele de morcov în iahnie).  Am pus legumele la călit într-o cratiță încăpătoare, pentru aproximativ 10 minute. (fără să le rumenesc).


M-am felicitat în gând pentru alegerea de a pune la înmuiat fasolea, a fiert în aproximativ o oră. Am răsturnat fasolea fiartă și o parte din apa din oală peste legume.


Am adăugat sarea, piperul, cimbrul și foile de dafin și am lăsat să dea în câteva clocote, apoi am adăugat ajvarul și sucul de roșii.


Ajvarul este un preparat sârbesc, pe bază de ardei copți și, eventual, vinete. Poate fi mâncat pe post de zacuscă sau folosit pentru savoare la tocănițe, iahnii, mâncăruri cu sos. Dacă nu vă place, puteți omite acest ingredient, însă dă un gust minunat. Eu am folosit cu ajvar picant de la Lidl, o bunătate!


Am lăsat iahnia pe foc pentru încă vreo 10 minute, să mai scadă sosul. Am mestecat cu grijă, să nu zdrobesc boabele de fasole.


Am adăugat câteva fire de mărar și pătrunjel, după ce am stins focul.

Opțional, dacă nu vă doriți o mâncare vegetariană, puteți prăji câteva rondele de cârnați sau kaizer și le puteți adăuga în mâncare. Afumătura va da savoare preparatului chiar dacă nu au fiert împreună.

Puteți servi alături de murături asortate, salată de ardei copți, castraveți murați sau, cum se obișnuiește în Bărăgan, alături de o ceapă zdrobită și pâine proaspătă!

Poftă bună!


Comentarii

Postări populare