CAPONATA ALLA SICILIANA



Caponata este o tocană de proveniență siciliană, pe bază de vinete și din care nu lipsesc caperele și măslinele. Rețeta a fost împrumutată în mai multe țări, astfel că există mai multe variante. Am mâncat prima dată caponata în Malta, așa că vă prezint o rețetă siciliano-malteză adaptată după gustul și priceperea mea. Rezultatul? Este o mâncare plină de savoare, un preparat excelent în post, ca fel principal sau alăturat unor preparate din carne ori pește. Se poate servi caldă, însă este grozavă și rece, ca un ghiveci. Încă un argument? Are foarte puține calorii, în jur de 60 kcal/100 g.

Abia aștept să o prepar și la vară, cu legume autohtone!

INGREDIENTE:

- 2 vinete;
- 2 dovlecei;
- 1 ceapă mare;
- 1 ardei gras roșu;
- 4 căței de usturoi;
- 1 conserva de roșii cuburi;
- o mână de măsline verzi;
- 1 lingură de capere;
- 1 lingură de oțet;
- 1 lingură de zahăr;
- 2 linguri de ulei;
- 1 linguriță de cimbru;
- 1/2 de linguriță de busuioc;
-1/2 de legătură de pătrunjel verde;
- sare și piper.

Am spălat vinetele, le-am șters, apoi le-am tăiat în bucăți mari, le-am sărat și le-am lăsat la scurs, aproximativ o oră. Dacă tăiați vinetele în bucăți mici, vor absorbi ulei mult în procesul de preparare și mâncarea va deveni grea.


Am pus la încins o lingură de ulei de măsline.


Am adăugat vinetele și le-am lăsat să se rumenească puțin. Rețeta originală presupune mai mult ulei, astfel încât vinetele să se prăjească, însă am adaptat-o stilului meu de gătit.


Într-o altă cratiță, ce poate fi introdusă și la cuptor, am pus ceapa la călit într-o lingură de ulei.


Când ceapa a devenit translucidă am adăugat ardeiul gras, tăiat în cuburi mari.


Apoi, dovlecelul, tăiat cuburi. Fiind o tocană de origine țărănească, bucățile se taie grosolan.


Am lăsat legumele să se călească împreună câteva minute, apoi am adăugat măslinele, caperele, vinetele, usturoiul, roșiile din conservă (vara puteți folosi proaspete!), condimentele și 1 pahar de apă.


Am lăsat să clocotească împreună cam 10 minute, apoi am mutat la cuptorul preîncălzit la 200 de grade, pentru încă 25 de minute, 20 de minute cu capac și 5 fără.


Caponata miroase demențial, sosul a scăzut exact cât trebuie, însă vă recomand să aveți la îndemână o bucățică de pâine pentru că nu vă veți îndura să îl lăsați în farfurie! Am presărat deasupra pătrunjel tocat, iar, dacă doriți, o puteți garnisi cu migdale rumenite deasupra, ca în  rețeta originală.


Dacă țineți post, mâncarea aceasta vă va delecta papilele gustative și va intra în caietul vostru de rețete de post.

Dacă nu țineți post, o puteți încerca în mai multe feluri, toate excepționale, după gustul meu: o puteți mânca cu brânză sărată presărată deasupra și, opțional, cu pâine proaspătă, sau, pe post de garnitură, pentru carne sau pește.

O rețetă de ghiveci de legume autohton, găsiți aici.

Poftă bună!

Comentarii

Postări populare