PÂINE FĂRĂ FRĂMÂNTARE


Am citit mai multe rețete de pâine fără frământare, însă niciuna nu m-a convins pe deplin. După mai multe încercări mai puțin reușite de a face pâinea perfectă, am ajuns la rețeta pe care v-o prezint astăzi. Pâinea se face ușor, are coaja crocantă și interiorul pufos, aerat, întocmai cum trebuie să fie o pâine bună de casă. Fiind o rețetă fără frământare, poate fi făcută atât de gospodinele începătoare care nu au deprins încă tehnica frământatului, cât și de gospodinele foarte ocupate care vor să își servească familia cu o pâine gustoasă de casă, fără aditivi, conservanți și alte ingrediente sintetice.

INGREDIENTE:

- 500 g făină;
- 400 ml apă;
- 5 g zahăr;
- 8-10 g sare;
- 2 g drojdie uscată.


Într-un bol am pus făina, apa la temperatura camerei, zahărul, sarea și drojdia. Am scris 8-10 g de sare, în funcție de preferințe. Ca să vă faceți o idee, pâinea din brutării conține cam 20 g de sare la 1 kg de făină, însă eu o prefer mai puțin sărată și mi se par suficiente 8 g la 500 g de făină (16 g la 1kg de făină). Așadar, alegeți după plac, însă nu vă zgârciți, pâinea fără sare nu este grozavă. (decât dacă țineți regim și sunteți nevoiți să o mâncați fără sare, atunci e minunată, că nu aveți încotro!)


Cu o spatulă am amestecat ingredientele până ce făina s-a încorporat. Nu am frământat DELOC.


Am acoperit cu folie alimentară bolul și am lăsat aluatul să dospească pentru 13 ore. Aluatul se lasă între 12 și 14 ore la dospit, la temperatura camerei. Nu vă faceți griji, pâinea nu va mirosi a drojdie chiar dacă se dospește un timp atât de îndelungat pentru că folosim o cantitate foarte mică. Detest mirosul pregnant de drojdie din pâine, așa că am exclus acest aspect. Așadar, pregătiți aluatul de seara, iar dimineață va fi perfect pentru copt. Cam așa arăta după 13 ore de dospit:


Aluatul a fi foarte moale, așa că va trebui să respectați următorii pași:

1. Înfăinați foarte bine blatul de lucru și răsturnați cu ajutorul unei spatule aluatul.

2. Puneți făină din belșug și peste aluat.

3. Formați un dreptunghi din aluat, apoi împăturiți stânga-dreapta, sus-jos, întoarceți aluatul cu îmbinările în jos și dați forma doriță pâinii.

4. Mutați aluatul pe o hârtie de copt, apoi refaceți forma pâinii cu mâinile date prin făină.

5. Aluatul se coace într-o oală de fontă sau obișnuită, dar cu fundul mai gros, acoperită cu un capac. 

6. Încingeți cuptorul și oala cu capac la 240 de grade. (treapta maximă)

7. Scoateți rapid oala încinsă, așezați pâinea formată și dați la cuptor, cu capacul pus, pentru 30 de minute. Aveți grijă, folosiți mănuși de bucătărie sau cârpe mai groase.


Eu am folosit un tuci obișnuit, cu mâner, se coace minunat în el. Am folosit un capac pentru cuptor, potrivit pe dimensiune. Capacul nu e musai să fie etanș, însă e important să acopere bine oala.

8. După scurgerea celor 30 de minute, luați capacul și lăsați tot la 230 de grade pentru încă 20 de minute.

Cam așa va arăta pâinea coaptă:


9. Scoateți pâinea din oală și lăsați-o la răcorit pentru minimum 40 de minute pe un grătar.





Știu, timpul de așteptare e cel mai greu, mai ales că toată casa miroase a pâine proaspătă.


Pâinea e minunată, cu coajă subțire și crocantă și miez pufos. O veți face iar și iar, garantez! Pare complicat, însă nu e deloc, am folosit eu cam multe cuvinte, să mă asigur că nu veți rata nicio etapă. 

În rezumat: amestecați de seara ingredientele, dimineață dați formă pâinii și o coaceți 50 de minute. Ce poate fi mai simplu?

Este, de departe, una dintre cele mai reușite pâini! Crăpăturile s-au format singure, nu am crestat-o deloc. Dacă doriți, înainte de a o pune la cuptor, o puteți cresta cu o lamă sau un cuțit foarte ascuțit, însă după cum vedeți, are grijă singură să se facă frumoasă!

După răcirea completă, pâinea se poate păstra 2-3 zile învelită în hârtie și pusă în pungă.


Poftă bună!

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare